Recomandări

999.md este o platformă comodă pentru anunțuri de vânzări–cumpărări,  și prestări servicii, prin intermediul căreia produsul sau serviciul necesar poate fi găsit mai repede, iar comunicarea dintre cumpărător și vânzător se realizează mai ușor.


Pentru noi este important ca dvs. să aveți o experiență bună și să încheiați tranzacții sigure prin intermediul site-ului 999.md. În acest scop noi întreprindem măsuri necesare pentru prevenirea experienței negative.


Orice tranzacție de vânzare-cumpărare sau prestări servicii este negociată direct de către vânzător și cumpărător. Dacă dvs. sunteți cumpărător și doriți să primiți un produs sau serviciu de calitate, 999.md recomandă urmarea pașilor de mai jos pentru a încheia tranzacții sigure, evitând situațiile de risc. 


1. Recomandări privind încheierea tranzacțiilor


1.1. Citiți cu atenție anunțul

Citiți cu o mare concentrare anunțul, atrageți atenție, după caz, la condiții, cerințe, termeni, preț. Să nu aveți încredere în anunțul, autorul căruia cere să fie transferată o sumă anumită de bani în avans, până la prestarea serviciului sau comercializarea bunului, date despre contul dumneavoastră bancar, sau alte date personale.


1.2. Informați-vă despre serviciul sau produsul oferit

Solicitați de la autorul anunțului și verificați, după caz, documentele confirmative ce reprezintă temei pentru desfășurarea activității, pentru prestarea serviciului sau ce confirmă calitatea produsului. Informați-vă despre veridicitatea serviciului sau produsului navigând prin internet sau vizitând site-uri oficiale ale producătorului sau prestatorului de servicii.


1.3. Verificați produsul înainte de a-l cumpăra

Înainte de a achita produsul, recomandăm să vă întâlniți cu vânzătorul ca să vă asigurați că produsul corespunde așteptărilor și caracteristicilor descrise în anunț, solicitați mai multă informație și după caz poze cu produsul. Nu achitați în avans, chiar dacă vânzătorul promite că după efectuarea transferului bănesc va transmite produsul prin colet/taxi/transport public/prieteni, etc.


1.4. Folosiți mesageria site-ului

Comunicați cu vânzătorul produsului, prestatorul de servicii sau cumpărătorul, doar prin intermediul mesageriei site-ului 999.md.
Evitați pe cât posibil comunicarea prin intermediul platformelor Viber, WhatsApp, sau pe rețelele de socializare, deoarece mesageria site-ului, este unicul canal de comunicare, prin care vă putem proteja în caz de fraudă și informația care poate fi oferită organelor de drept. 


1.5. Evitați să plătiți în avans, oricât de ademenitoare nu ar fi oferta

Evitați să aveți încredere în anunțurile care afișează apartamente/ sau oricare alt produs într-o stare perfectă, și la un preț ademenitor.
Totodată, nu plătiți nici un avans pentru un produs pe care nu l-ați văzut și nu l-ați verificat la un specialist/service atestat, sau pentru un serviciu ce nu a fost prestat. 


2. Atunci când credeți că tranzacția a fost o escrocherie


2.1. Soluționați conflictul pe cale amiabilă

În cazul în care ați fost înșelat, sau ați depistat că produsul sau serviciul cumpărat, nu corespunde cu ceea ce vi s-a promis de către vânzător, recomandăm să luați legătura cu acesta, pentru a soluționa conflictul pe cale amiabilă. Există probabilitatea ca vânzătorul să nu fi avut intenții rele, sau pur și simplu să nu fi cunoscut despre unele defecte ascunse ale produsului. 


2.2. Adresați-vă la Inspectoratul de Poliție sau la Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței

În cazul în care problema nu a putut fi soluționată pe cale amiabilă, recomandăm să vă adresați la Inspectoratul de Poliție din regiunea de  domiciliu sau la Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței https://consumator.gov.md/rom. În baza reclamației și probelor prezentate, responsabilii din cadrul Inspectoratului de Poliție și/sau Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței pot demara o anchetă oficială. Totodată, rugăm să ne informați și pe noi, pentru ca în baza datelor deținute, să efectuăm o verificare internă și după caz, să dispunem conservarea datelor și/sau să restricționăm accesul pe site-ul 999.md a  utilizatorului în privința căruia a fost depusă reclamația, pentru a proteja alți utilizatori de cazuri de escrocherie.


3. Vă recomandăm să fiți precauți la următoarele anunțuri


3.1. La angajarea în câmpul muncii în Republica Moldova sau peste hotare pe termen lung sau scurt (2-3 zile) prin intermediari sau direct

În ceea ce ține de angajarea prin intermediari, solicitați actele confirmative, care oferă dreptul la desfășurarea tipului de activitate indicat în anunț (de exemplu: licența; extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice pentru companiile din Moldova), informație relevantă despre compania străină (extrase din registre; pagina web, autorizații; licențe etc.). Vă recomandăm să încheiați contractul de muncă pe teritoriul Republicii Moldova. Informați-vă pe site-ul oficial al Ministerul Muncii și Protecţiei Sociale; Agenția Servicii Publice, precum și altor instituțiii similare din acel stat, în care se oferă lucru. Informați-vă pe site-urile instituțiilor autorizate, despre actele necesare înregistrării oficiale pentru ședere și angajare, precum și costul serviciilor prestate de aceste instituții.

Nu transmiteți prin poșta electronică, aplicații de  mesagerie, mesageria site-lui 999.md buletinul de identitate sau pașaportul străin, precum și oricare alte acte de identificare/stare civilă, date bancare, date cu caracter personal, deoarece aceste acțiuni pot facilita  “furtul de identitate”. Documentele de identitate, precum și alte acte (diplome; carnet de muncă, etc.) se prezintă doar la locul de muncă în momentul încheierii contractului de muncă.

Escrocii de regulă se prezintă ca proprietari sau reprezentanți ai unei companii, sau ca specialiști în recrutare, care garantează angajare într-o companie internațională cu condiția achitării unui avans pentru consultație, ajutor în pregătirea pachetului de documente, plata pentru careva servicii sau alt ajutor.

Escrocii oferă lucru pentru 1-3 zile cu salariu foarte atractiv fără a avea mari cerințe față de candidat, ei promit să achite drumul și să suporte alte cheltuieli în schimb cer să traversați frontiera, să prezentați documentele la frontieră pentru ca un autovehicul să fie înregistrat pe numele dvs.

Vizitați paginile web ale organizațiilor ce oferă informații cu privire la migrația sigură, telefonați la Linia fierbinte pentru a primi consultații ce țin de emigrare https://www.migratiesigura.md


3.2. Cumpărarea autovehiculului

Vânzătorii escroci oferă spre vânzare un automobil cu preț redus. În discuția cu vânzătorul, acesta zice că autovehiculul nu se află pe teritoriul Republicii Moldova, vânzătorul propune să îl aducă în Moldova și cere să i se transfere o sumă anumită de bani pentru transportarea autovehiculului (exemplu: pentru motorină). În caz dacă banii au fost transferați, vânzătorul escroc ia banii și dispare.


3.3. Medicamente și suplimente alimentare

Înainte de a cumpăra medicamentul sau suplimentul alimentar verificați data producerii și data expirării produsului, citiți instrucțiunea pentru utilizare, după caz solicitați certificatul sanitar. Întrebați vânzătorul despre proveniența produsului și certificatul de conformitate.


3.4. Produse igienice pentru copii

Înainte de a cumpăra un produs igienic verificați data producerii și data expirării produsului, mirosiți produsul, citiți informația de pe ambalaj. Întrebați vânzătorul despre proveniența produsului și certificatele de conformitate. 

3.5. Anunțuri în care sunt indicate prețuri ireale 

Orientați-vă mereu spre un produs care nu depășește prea mult prețurile relativ normale pentru acesta. Oricât de ademenitoare nu ar părea unele prețuri indicate în anunțuri, s-ar putea ca în spatele acestora, să nu fie tot timpul cele mai sincere intenții, ceea ce v-ar putea afecta atât buzunarul, cât și cheful de a mai cumpăra ceva pe viitor. 

3.6. Evitarea anunțurilor în care se indică dăruirea unui bun, dar totodată se solicită achitarea călătoriei/ livrării 

Caritatea nu este compatibilă cu perceperea taxelor pentru acordarea serviciilor. Din moment ce vi s-a cerut să achitați livrarea unui produs, care se oferă gratuit, ar trebui să refuzați oferta. 

3.7. Livrări prin Nova Poshta sau Poșta Moldovei și furnizarea datelor bancare

Deseori, escrocii creează platforme fictive, care imită perfect funcționalitățile unor site-uri reale. Aceștia se arată interesați de un produs comercializat și îi propun vânzătorului să facă plata direct pe card, iar livrarea produsului să aibă loc prin intermediul unei organizații care prestează astfel de servicii, în cazul dat, Nova Poshta sau Poșta Moldovei. Îi trimite un link pentru a completa datele cu caracter personal, iar după indicarea acestora, fraudatorul dispune de suficiente informații pentru a avea acces la resursele bănești ale victimei, și le poate utiliza cu ușurință în scopuri personale. 


3.8. Blocarea telefonului prin intermediul iCloud-ului și solicitarea unei recompense pentru deblocare 

Există o mulțime de utilizatori interesați în achiziționarea unui iPhone (sau iPad), care vă pot ruga să vă deconectați de la contul dvs., și să încercați să introduceți datele sale. Argumentând că vrea să se asigure de compatibilitatea contului său cu noul dispozitiv. Astfel, acesta primește acces la dispozitivul dvs. Schimbă parola contului, și vă promite că o va oferi, doar în schimbul unei recompense bănești. Sau în caz contrar, o să vă blocheze telefonul.