astăzi 0 anunţuri
În 2024, piața imobiliară comercială din Moldova a trecut prin multiple transformări, iar 2025 promite să aducă noi oportunități pentru investitori și antreprenori. Am discutat cu domnul Stepan Pinti, fondatorul Business Estate, prima companie imobiliară din Moldova specializată exclusiv pe spații comerciale.
Cu o experiență de peste 8 ani în B2B și un portofoliu impresionant de clienți, el ne-a oferit o perspectivă clară asupra pieței actuale, tendințelor pentru 2025 și strategiilor optime pentru investiții imobiliare.
Anul 2024 a fost unul provocator, dar productiv pentru piața imobiliară comercială. Potrivit lui Stepan Pinti, Business Estate a reușit să intermedieze, în primul său an de activitate, tranzacții de peste 11.000 m2, echivalent a unui hectar de spații comerciale, având peste 2000 de clienți activi.
"Nu pot spune că am avut targeturi determinate, ci ne-am concentrat efectiv pe identificarea spațiilor comerciale și realizarea tranzacțiilor. În rezultat, a fost un an foarte productiv, în care am adăugat constant spații noi pe piață. Am învățat din greșelile făcute și am îmbunătățit procesele, astăzi cunoscând detalii despre care uneori clienții nu au habar, și noi suntem cei care îi putem informa și ajuta.
De exemplu, am descoperit cât de importantă este capacitatea electrică a unui spațiu comercial. O rețea de magazine poate funcționa eficient doar dacă are asigurată o putere electrică de cel puțin 30-35 kW la 100 mp.
Un alt exemplu, o clinică stomatologică, trebuie să aibă fereastră în fiecare cabinet de lucru. Suntem primii pe piață care ne specializăm doar pe spații comerciale, astfel învățăm multe din propria experiență ca să putem veni cu o expertiză obiectivă pe piața locală, pentru toți doritorii care caută sau vor să investească în spații comerciale. "
Stepan Pinti este optimist în privința viitorului pieței imobiliare comerciale și anticipează o creștere semnificativă a cererii.
"În 2025, ne așteptăm la o suprasolicitare de spații comerciale, din cauza creșterii economice și a dezvoltării sectorului logistic. Multe companii mari planifică expansiuni în Moldova, iar dezvoltatorii vor continua să combine spațiile rezidențiale cu cele comerciale. Parterele blocurilor noi vor fi cele mai căutate, iar spațiile de aproximativ 100 mp, cu intrare separată, vor fi preferate de antreprenori și investitori."
Factori care vor influența piața în 2025:
Creșterea cererii pentru spații comerciale în noile ansambluri rezidențiale;
Dezvoltarea logisticii și cererea ridicată pentru depozite;
Preferința pentru spații accesibile, fără bariere arhitecturale;
Adaptarea la noile reglementări urbanistice.
Pentru investitori, spațiile comerciale mici, bine poziționate, vor oferi cel mai bun randament. Potrivit Business Estate, un spațiu comercial bine ales își recuperează investiția în 12-15 ani și poate asigura un venit pasiv stabil.
"Investitorii ar trebui să fie atenți la trei aspecte esențiale: locația, prețul real al pieței și istoricul spațiului comercial. Recomandăm investițiile în spații comerciale cu suprafețe între 30 și 100 mp, situate la parter și cu acces direct din stradă. Nu uităm să monitorizăm și planurile de expansiune a orașului. Spre exemplu în sectorul Ciocana, zonele Spătaru sau Mircea cel Bătrân după intersecția cu Dumeniuc, cu timpul vor deveni centrale. Astfel o investiție în aceste zone, poate aduce profit crescut pe termen lung."
Centru – ideal pentru birouri și spații comerciale premium;
Cartiere rezidențiale noi – perfecte pentru supermarketuri, farmacii și servicii;
Ciocana și Rîșcani – cerere ridicată pentru spații destinate industriei beauty și cosmetologiei;
Zona industrială (Petricani, Uzinelor) – potrivită pentru depozite și activități logistice.
Cea mai frecventă greșeală este achiziționarea unui spațiu la un preț supraevaluat, cu intenția de a-l revinde ulterior la un preț și mai mare.
"Prețurile afișate pe piață nu reflectă întotdeauna realitatea tranzacțiilor. Mulți investitori cumpără scump și speră să revândă la un preț și mai mare, dar acest model nu funcționează întotdeauna.
Un alt aspect neglijat de cumpărători este istoricul unui spațiu comercial. Dacă acesta a stat neocupat mult timp, este posibil să aibă o reputație proastă pe piață. Uneori această reputație e subiectivă, adică spațiul poate fi foarte bun, dar pentru că sta gol de ceva vreme, se vor găsi mai puțini clienți care vor vrea să achite prețul de pe piață pentru acesta. "
Greșeli frecvente:
Alegerea unui spațiu fără flux pietonal și auto suficient;
Supraestimarea valorii unei locații;
Ignorarea costurilor suplimentare (renovări, taxe, utilități);
Neglijarea reputației spațiului comercial.
Business Estate recomandă investitorilor și antreprenorilor să analizeze atent toate aspectele unui spațiu comercial înainte de a lua o decizie.
"În imobiliare mereu e valabilă fraza „cel mai bun preț la spațiile comerciale a fost ieri.” Dar nu trebuie să uităm că acestea sunt investiții pe termen lung. Spre exemplu, noi mereu discutăm cu clienții, în primul rând, care sunt riscurile. Aici expertiza noastră e foarte utilă. Noi putem merge în teren și să analizăm, prețul din sector, fluxul de pietoni, avantajele și dezavantajele zonei.
La fel, un spațiu comercial trebuie ales în funcție de clientela businessului. O patiserie nu va merge într-o zonă cu trafic redus, dar în același timp depinde mult și de calitatea traficului. Spre exemplu, cel mai mare trafic pietonal din Chișinău îl avem pe str. Armenească. Însă acolo e un trafic creat în mare parte de persoanele care merg la piață. De aceea la fel există riscul de a rămâne neobservat.
De asemenea, trebuie analizată viabilitatea pe termen lung a investiției, deoarece recuperarea costurilor necesită timp. Sunt multe detalii în acest domeniu care par complicate, însă compania noastră mereu poate veni în ajutorul investitorilor sau chiriașilor și să ia în calcul toate aspectele necesare."
Recomandări esențiale:
Analizarea fluxului pietonal și auto;
Verificarea reglementărilor urbanistice și a autorizațiilor necesare;
Alegerea unui spațiu care permite extinderea businessului;
Piața imobiliară comercială din Moldova este în continuă evoluție, iar 2025 va aduce atât provocări, cât și oportunități pentru investitori și antreprenori. Pentru cei care doresc să investească în spații comerciale, este esențial să analizeze piața, să înțeleagă fluxurile de clienți și să ia în considerare riscurile înainte de a lua o decizie.
Dacă ești în căutarea unui spațiu comercial optim, echipa Business Estate îți poate oferi consultanță personalizată și soluții adaptate tuturor nevoilor tale.